Saturday, August 10, 2013

Произходът на Панцервафе


Един призрак броди из Европа в началото на четиридесетте години на двадесети век – призрака на Блицкрига. Вас ист дас? – би попитал скромният баварски чичо, дъвчейки скромния си вурст и преглъщайки го със скромния си литров хефевайцен.

Да, какво е това наистина? Според великият Г.К.Жуков (командващ генералния щаб на съветската армия през 1941 година) това са много (ама много) танкове и самолети, т.е. ние толкова немахме. Според великият британски историк и военен експерт Сър Базил Лидъл Харт това е панцер-плюс-щука-равно-на-блицкриг (панцер в смисъл на танк, а не костенурка, и щука в смисъл на пикиращ бомбардировач, а не речна риба на скара). Общо казано, по всеобщо мнение, немците събрали накуп (в едно тучно блеещо стадо) сичкото танк и самолет, което изпонамерили, и го юрнали на главата на нещастните, дремещи в назадничави представи, противникови командири. Последните разхвърляли свойто танк и самолет по целия географски глобус и затва им останало да лапат мухите докат великото немско командир на танк мачка дето кво види на пъто.

Допълнителни детайли към тази свежа картинка добавя дълбокото убеждение на всички британски и американски, и почти всички френски и съветски/руски историци, че цялата тая хитрина немците направо я свили от британските/американски/френски/съветски/руски военни гении (желаното да се подчертае). Мистър Лидъл Харт е един от споменатите гении, можем да изредим също англичанина Фулър, американеца Патън, руснака Тухачевски и Шарл Де Гол (от уважение към политическата му кариера няма да споменаваме изрично великата му галска националност).

За да се осмисли истината около немските танкови войски (Панцервафе) и по-общо немските мобилни войски – включващи не само танковите , но също моторизираните войски, а и мешавицата наречена СС-панцер-гренадери (които мигрират от танкови към моторизирани, и обратно, според текущото настроение на райхсфюрера на СС), трябва да се погледне по-назад в героичните и трагични години на първата световна война. Въобще повечето световни събития през двадесети век, а и по-късно, са обусловени от събитията през първата световна война и мирните договори, сключени след нея.

И така през лятото на 1914 година цяла Европа се юрва да прекроява географските карти. Спорт, практикуван успешно преди това и не предизвикващ съмнение, че отново ще бъде ефективно приложен. Да, ама не. Тоя път номера не минава. Скорострелните, далекобойни оръдия, автоматичните картечници и многозарядните, далекобойни карабини, в добавка с бодлива тел и окопи превръщат бойните полета в полета на смъртта. Ако по време на Наполеон в началото на 19 век армия от 30 хиляди души е велика сила, през 1914/15 година такива са средно-дневните оперативни безвъзвратни загуби т.е. убити и тежко ранени.

Възниква въпроса какво да се прави. Немците, бидейки народ технически грамотен, но морално смотан, решават че щом не могат да отсрелят лошите, могат да ги изтровят. Речено-сторено, само ползата се оказва нулева (ако не броим съмнителната чест да те обявят за масов маниак-убиец). Французите и англичаните се пресещат за добрия стар опит от стогодишната война – тогава рицарите щурмуват крепости зад каручки с монтирани дървени щитове, защо не направим същото. Ще сменим дървото със стомана, ще използваме тракторна верига вместо дървени колела за по-добра проходимост, ще монтираме двигател вместо кон, и ще добавим картечница или леко оръдие, та да плаши повече гадовете. Резултатът е ъгловат железен кашон с моторче и тракторни вериги, по случайност наречен танк, демек цистерна.

В олимпийско съревнование англичаните и французите изчукват по неколко хиляди подобни изрода, а след войната в невероятно единодушие обявяват, че благодарение на тях са победили. Има си хас – изхарчените пари трябва да се оправдаят пред гладните жители на Обединеното Кралство и Втората Република.

Истината обаче е, че танковете изиграват почти нулева роля в първата световна война. Победата е постигната просто заради умората на немската армия и очевидното превъзхоство на съюзниците, особено след като през 1918 година двумилионна американска армия се присъединява към тях. Самите танкове са оценени изключитело ниско именно от немците – след първата уплаха през 1916 година те бързо отработват отсрела им с полеви 75 мм оръдия и големокалибрени картечници. Да не говорим, че средно половината пуснати в атака танкове се саморазпадат след два-три километра движение.

При това немците създават своя работеща концепция за преодоляване на окопната задънена улица – щурмовите групи, иначе казано праобраза на войските спецназ. От най-добри и яки момчета се създава малка група (10-15 човека) въоръжени до зъби с огнемети, гранати, леки картечници, пистолети и динамит войници. Спомената групичка тихомълко, по тъмна доба, атакува някаква ключова противникова позиция – кръстопът, гара, щаб, летище, публичен дом (на някои фронтове това си е еквивалент на армейски щаб, със сигурност генералите там през нощта ще са повече). Множество такива малки локални атаки разбъркават цялата система на отбрана на противника, водят до паника и дават възможност за общо настъпление на широк фронт. Именно това е истинската тайна на блицкрига – изтествали метода през първата световна война, немците го докарват до съвършенство през трийсетте години като му добавят самоходна, полкова и противотанкова артилерия, танкове, бетеери и пикиращи бомбардировачи.

Куриозно е, че немците създават своите панцервафе именно заради ограниченията след първата световна война – немската армия е орязана до сто хиляди души, обединени в седем пехотни дивизии, артилерията и стрелковото оръжие са орязани до нуждите на армията, а танкове, самолети и тежка артилерия не само не бива да има, но дори е забранено да се проектират. На теория това трябва да попречи на немците да създадат ефектива армия и да търсят реванш, на практика именно това им дава шанс да създадат такава армия и „почти” да получат реванша си.

Защо става така? Немските генерали в началото на двайсетте години на двадесети век имат да решат една проста за формулиране, но сложна за решаване задача: как да осигурят териториалната цялост и национална независимост на Германия с тази малка армия. А армията е наистина малка и жалка – по-малка не само от френската, но и от армиите на новосъздадените съседни държави Полша, Чехословакия и Унгария. И на немските генерали им хрумва хитро решение – моторизирана пехота. Т.е. да вземем една пехотна дивизия барабар с всичките войници, оръдия, сапьори, готвачи и артелчици и да я натоварим на камиони. Ползата е, че ако някъде по границите изскочи проблем, такава дивизия няма да се мота с дни по ЖП-гари и черни пътища, а ще се качи на автомобилите, ще даде като пернишки голфаджия на жълт светофар мръсна газ и до ден-два ще цъфне там където е необходима.

По съвсем очевидна причина подобен подход не намира поддръжка в другите армии – те са достатъчно многочислени за да се нуждаят от такива решения. Освен това с подобно решение, особено за началото на двайсетте години, има сериозни проблеми.

  • През двайсетте години на двайсети век автомобилите все още са екзотика. Масовият транспорт е конски, съответно конете и конярите са в пъти повече от камионите и шофьорите. Една многомилионна армия просто не може да осигури достатъчно камиони и шофьори за нуждите си. Немската малка армия обаче има предимство – освен че се нуждае от малко камиони, и шофьорите там са професионални наемници, а не краткосрочно служещи наборни войничета.
  • Автомобилната техника през този период е с ниска надежност т.е. шофьорите по необходимост трябва да са и подготвени механици. Отново немската армия от дългослужещи наемници се оказва с предимство пред масовите чужди армии.
  • Теглителната сила на камионите не е висока, поради което за теглене на тежки оръдия могат да се използват само бавни трактори. Това напълно обезсмисля идеята за мобилност на армии разполагащи с тежка артилерия. На немската армия обаче тежката артилерия е забранена т.е. скоростните леки камиони напълно покриват нуждите от оръдейни влекачи.
Естествено дори в германската армия гледат с недоверие на идеята. Опитът от първата световна война е почти нулев и по-скоро отрицателен. Същевременно се оценява прогреса в автомобилната техника и през двадесетте години тече бавен и спокоен процес на отработване и тестване на идеята. За цяла мотодивизия никой не говори, максимумът е един моторизиран пехотен батальон. Командирът му остава в историята – Хайнц Вилхелм Гудериан.



No comments:

Post a Comment