Monday, August 12, 2013

Началото на авиацията


В тази серия статии ще бъде разгледан един от най-интересните от техническа и тактическа гледна точка периоди от историята на съвременния господар на моретата - Негово Величество Самолетоносачът. Историята е поучителна дори само защото показва как текущите представи за  бъдещето нямат нищо общо с реалното това бъдеще, както и е една забавна, макар и малко скъпа, история на проби и грешки, показваща за пореден път, че мениджърският подход всичко да се случва идеално от пръв път, е просто резултат на мениджърското болно подсъзнание.

За начало една весела история от българската версия на Дисковери-чанъл: "И тогава американските самолети се нахвърлили на японските транспортни кораби и ги потопили. След този тежък удар при Мидуей военният флот на Япония загубил войната.". Чакай, чакай, какви транспортни кораби, какъв Мидуей?!?!? След минута дълбок размисъл се сещаме, че поредният недоучил преводач е превел английската дума кериър буквално като транспортен кораб. Дребната подробност, че кериър с еър отпред т.е. еър-кериър, е думата за самолетоносач, некъде му е утекла в процеса на едюкейшън. Или както се казваше в един стар виц: "Да земем да учим чужди езици, бе брато? - Що бе, оня немец кат знаеше толкоз много, гаче па му свърши работа.."


Историята на самолетоносача естествено е вързана като връзки за обувки с историята на авиацията. И преди да започнем със самолетоносачите, да разгледаме ранната история на авиацията, пък и да зачистим някои популярни митове.


Според википедия и американското правителство първият самолет в света създават през 1903 година американските братя Райт. Приносът на братята за развитието на авиацията не подлежи на съмнение, компанията им Къртис-Райт до петдесетте години на двадесети век е водещ световен производител на авиомотори. Обаче приносът на двамата братя конкретно съм самолетния дизайн е меко-казано преувеличен, нещо повече, благодарение на типична американска алчност те една не угробват авиацията преди да се е родила наистина, и един французин, действайки напук на двамата братя, създава 6 години по-късно първия истински самолет.


Вероятно за хора, захранвани с популярни списания, това звучи странно или дори еретично, но сухите факти, изчистени от евтината пропаганда, са следните.


И така, когато двамата братя решават да полетят, пред още неродения самолет има само една сериозна пречка. Достатъчно мощни и надеждни двигатели с вътрешно горене вече има, достатъчно добри пропелери също. Схемата на подемното крило е разработена още от Леонардо през 15 век, а редица планеристи-ентусиасти през деветнайсти век дори успяват да се вдигнат във въздуха (Лилиентал). По цял свят любители-механици се опитват да свържат всичко накуп и да създадат истински самолет, но постоянно се провалят. Проблемът е правилно оценен и невероятно лошо решен именно от братя Райт - това са крайно неефективните системи за управление. Всички изобретатели копират корабната система за управление с вертикален рул. Онова, което е добро за кораб обаче, съвсем не е добро за машина, летяща в тримерно пространство. Братята Райт, след дълги наблюдения над птици и експерименти с малки макети, стигат до извода, че за ефективно управление във въздуха самолетът трябва да може да променя формата на крилата си.


След осмисляне на проблема идва време за решение и Райт решават да направят крилото гъвкаво. За целта крилото на техния самолет е от лека конструкция с тънки бамбукови пръти и плат, свързано със система кабели към управляващия волан пред пилота. Веднага трябва да се отбележи, че от аеродинамична гледна точка това е най-доброто решение. От гледна точка на технологии обаче - най-лошата. Повече от сто години учени и любители от цял свят се опитват да създадат ефективен самолет с изменяем профил на крилото. В САЩ харчат милиарди за такива изследвания и нищо. Дори днес това е нерешима задача. Братята Райт успяват само заради леката бамбукова конструкция, която обаче няма никакъв потенциал за развитие. Не случайно самолетът на братя Райт с мъка прелита 200 метра и едва не се разбива. Да се направи машина, способна да вдигне нещо повече от пилота (ако не е дебел, естествено) и гориво за повече от десетина километра полет по описаната схема и днес е научна фантастика.


Братята Райт обаче решават, че са ударили джакпота и вместо да развиват технологията, се втурват в типичен американски бизнес - запатентоват всичко, почват да се рекламират под път и над път, и не на последно място завеждат съдебни дела за нарушаване на патентите им към всеки, на който му щукне да копира идеите им.


Някои хора вдигат ръце и се отказват, други плащат патентни права и се опитват да правят подобни на райтовите самолети. Във Франция обаче живее един благородник, Луи Блерио, завладян от идеята за самолети, но никак не желаещ да дава пари на американските селендури. И не защото ги няма, а напротив, ЗАЩОТО... Луи Блерио е истински благородник и смята, че авиацията е за всеки, а не за онзи, който може да си плати. Той решава да създаде самолет по нова схема, да го патентова като братята Райт (за да не може някой да изнахалства и да го патентова след него) и след това да обяви патента си за публичен. Грубо казано Луи Блерио създава първия опен-сорс патентен прецедент.


Именно Луи Блерио през 1909 година вдига във въздуха първия истински модерен самолет със система за управление, базирана на шарнирни издатъци зад крилата, регулируеми във вертикална плоскост, наречени елерони. Т.е. вместо да огъва цялото крило Блерио просто окачва задната му част на панти и мести нагоре-надолу само нея. До днес самолетите летят на този принцип, естетсвено силно развит - днес тези детайли имат сложна форма, разполагат се както по задния, така и по предния ръб на крилото, и се управляват от свръхсложна електроника, но базовата идея е същата. И най-важно - Луи Блерио, вместо да се опитва да шантажира света с изобретението си, публикува всички свои идеи и дава зелена светлина на всеки, решил да го следва. А след това открива първото авиационно училище за пилоти в света. Именно там през лятото на 1912 година отиват да се учат на летене първите български пилоти. И пак той е инициатор на първото световно авиационно изложение, съществуващото до ден днешен авиошоу в Бурже.


Що се отнася до братя Райт, те се опитват да строят и продават самолети, но още преди края на първата световна война се отказват и се преориентират към самолетни мотори, където явно постигат по-големи успехи. По-късно купуват авиационата фирма Къртис и създават корпорацията Къртис-Райт, която има известен успех, но е погълната от конкуренцията в началото на петдесетте години.


No comments:

Post a Comment